Ako je z fotografie zrejmé, ide o stĺpové sústavy objemu cca 50 dm3. Vzhľadom na použitý basový menič by som možno použil väčší objem, ale na celkový zvuk by to až taký vplyv nemalo. Čo ma trochu mrzí, je výška sústavy. Konštruktér ich mohol navrhnúť o pár cm vyššie, určite by sa zlepšili ich vlastnosti.
Povrchová úprava je prírodný korok. Je to určite zaujímavý materiál, dobre sa s ním pracuje, rohy a hrany sa ním prirodzene zaoblia. Má výborné mechanické vlastnosti, slušnú odolnosť, materiálovú pamäť a je aj celkom pekný. Sústava je vzhľadom na obdobie kedy vznikla solídna. Poctivá drevotrieska, nijaké skrutky, všetko pekne zlepené.
Sústava je dvojpásmová a uzavretá. To prvé považujem za kompromis, to druhé za naozaj dobrý nápad. Použité meniče sú klasika. V tom období boli k dispozícií už aj meniče od renomovaných výrobcov, ale pokiaľ si pamätám, človek sa musel trochu posnažiť , aby sa k niečomu prepracoval.
Ako je z fotografie zrejmé, ide o stĺpové sústavy objemu cca 50 dm3. Vzhľadom na použitý basový menič by som možno použil väčší objem, ale na celkový zvuk by to až taký vplyv nemalo. Čo ma trochu mrzí, je výška sústavy. Konštruktér ich mohol navrhnúť o pár cm vyššie, určite by sa zlepšili ich vlastnosti.
Povrchová úprava je prírodný korok. Je to určite zaujímavý materiál, dobre sa s ním pracuje, rohy a hrany sa ním prirodzene zaoblia. Má výborné mechanické vlastnosti, slušnú odolnosť, materiálovú pamäť a je aj celkom pekný. Sústava je vzhľadom na obdobie kedy vznikla solídna. Poctivá drevotrieska, nijaké skrutky, všetko pekne zlepené.
Sústava je dvojpásmová a uzavretá. To prvé považujem za kompromis, to druhé za naozaj dobrý nápad. Použité meniče sú klasika. V tom období boli k dispozícií už aj meniče od renomovaných výrobcov, ale pokiaľ si pamätám, človek sa musel trochu posnažiť , aby sa k niečomu prepracoval.
Pozrime sa bližšie na osadené reproduktory. Tesla ARN 226-05/8 a Tonsil GDWK-8-13/120. Teslu netreba dlho predstavovať, 22 cm reproduktor s papierovou membránou, s tlmiacim náterom, lakom a s klasicky veľmi slabým magnetickým pohonom.
Tu sa musím pristaviť. Tento reproduktor nebola veľmi šťastná voľba, je to vyslovene basový menič a jeho vlastnosti sú viditeľné aj v meraniach. Ako som spomenul, magnetický obvod je vzhľadom na hmotnosť kmitacieho systému veľmi slabý.
V prvom rade som posilnil magnetický obvod o ďalšie magnety. Dynamické vlastnosti sa zlepšili, citlivosť išla vyššie. Aj tak musím napísať, že pokiaľ by som mal vzťah k TVM použijem menšiu verziu, ktorá by vytvorila s výškou kompaktnejší celok.
Firma Tonsil je pre mňa záhada. Fungovala veľmi dlho, spomínam si ešte na kúsky z 80-tych rokov. Potom prišli 90-te a firma prišla s pekným sortimentom, ale ponúkla najmä lepšiu alternatívu k Tesle. Neskôr sa z trhu úplne vytratili, ale vďaka tomuto projektu som našiel ich stránku, kde okrem starších reproduktorov, pribudli aj nejaké nové a zdá sa, že stále solídnych parametrov.
Vysokotónový menič je štandard. Mňa zaujal najmä materiál membrány, čo je Mylar. Výrobca sa rozhodol nepoužiť tkaninu, ale fóliu. V istom zmysle to bola dobrá myšlienka, zvuk sa mal dostať niekde medzi tkaninu a kov, ale meranie v uhloch odhalilo slabiny.
Čo sa týka pôvodnej výhybky. Bola to klasická, 12dB konštrukcia, s malými kompenzáciami. Neviem či sa použilo meranie, skôr myslím že nie, no napriek tomu to nedopadlo zle. Dá sa samozrejme vychádzať z toho, že sa pravdepodobne iba trafil a doladil uchom. Je to vidieť aj na frekvenčnom priebehu, pri použití nulovania.
Ku kvalite použitých súčiastok sa nebudem siahodlho vyjadrovať. Boli použité vzduchové cievky dobrej kvality, žiaľ kondenzátory a rezistory boli na tom už horšie. Klasické krabicové kondenzátory, maličké elektrolyty a rezistory, pri ktorých je zázrak že nezhoreli. Predpokladám že to mali byť kompenzácie impedancie.
Nové výhybky sa nezaobišli ani bez frekvenčných kompenzácii. Reproduktory, či už samé o sebe, alebo aj zásluhou prednej steny, nemali jednoduché priebehy. Bas, v tomto prípade stredobas nebol konštruovaný na produkovanie stredných frekvencií, využiteľný priebeh končí pomerne dosť skoro. Od hraničnej frekvencie sa prejavilo niekoľko výrazných rezonancií. Smerové vlastnosti sú skôr priemerné.
Vysokotónový reproduktor má problémy v najvyšších frekvenciách. Smerovosť v priložených grafoch má od 10 kHz zvláštnu deviáciu. Či je to súhra viacerých aspektov, materiál membrány, krátky zvukovod a spomenutá predná stena teraz neviem. Musel by som meniče podrobiť testom v inej ozvučnici, respektíve zvoliť inú prednú stenu.
Záverom chcem napísať že sa projekt podaril. Ako vždy pri modifikovaní staršej sústavy zo starými meničmi nešlo o vytvorenie nekompromisnej sústavy. Nie je to samozrejme ani možné, dokonca ani nutné.
Možno pár slov k meničom. Tesla má svoje už dávno za sebou, zrejme mala už v tom období, keď projekt vznikal. Rozhodne by som použil iný stredobas. Pokiaľ bola možnosť a podľa výškového meniča bola, tak by som radšej použil Tonsil, ich reprá boli rozhodne lepšie.
A už len zvuk. Klasicky, Tesla. Všetko zahrá, nijako nič nevytŕča, žiaľ nijaký prevratný drajv, či veľká detailnosť, skrátka na dlhé pokojné počúvanie.
K meraniu. Máte k dispozícií kompletné grafy na porovnanie pred a po, vrátane frekvenčných charakteristík, skreslenia, doznievania, smerových grafov a impedancie.
Záverom chcem napísať že sa projekt podaril. Ako vždy pri modifikovaní staršej sústavy zo starými meničmi nešlo o vytvorenie nekompromisnej sústavy. Nie je to samozrejme ani možné, dokonca ani nutné.
Možno pár slov k meničom. Tesla má svoje už dávno za sebou, zrejme mala už v tom období, keď projekt vznikal. Rozhodne by som použil iný stredobas. Pokiaľ bola možnosť a podľa výškového meniča bola, tak by som radšej použil Tonsil, ich reprá boli rozhodne lepšie.
A už len zvuk. Klasicky, Tesla. Všetko zahrá, nijako nič nevytŕča, žiaľ nijaký prevratný drajv, či veľká detailnosť, skrátka na dlhé pokojné počúvanie.
K meraniu. Máte k dispozícií kompletné grafy na porovnanie pred a po, vrátane frekvenčných charakteristík, skreslenia, doznievania, smerových grafov a impedancie.
Stredné pásmo bolo v pôvodnej konštrukcii veľmi problematické. Výrazný prepad na 1khz je počuteľný.
Základné tóny nástrojov, prirodzenosť hlasu a vokálov, to všetko utrpelo, na druhej strane neadekvátne
zvýraznené frekvencie v oblasti 3 až 5 khz pokles iba umocnili, pri vyššej hlasitosti bolo počuť zreteľné skreslenie.
Stredový menič bol už daný, veľké úpravy konštrukcia nedovoľovala, aj kvôli obmedzenému priestoru v jeho ozvučnici. Jediné čo sa v danej veci dalo spraviť, bolo dôkladné vyplnenie priestoru tlmiacim materiálom.
Vysokotónový menič vyzerá na prvý pohľad dobre. Na druhý už trochu horšie. Je chválihodné, že sa výrobca rozhodol pre zvukovod, ale ten sa tiež dá aplikovať len pri určitých meničoch. Ako som spomínal materiál membrány je hliník.
Tá je chránená difúzorom, ktorý má dve funkcie. Chráni membránu pred poškodením a kompenzuje negatívne vlastnosti hliníka.
Po odmeraní musím konštatovať iba ochrannú a možno estetickú funkciu, zdá sa že sa nepodarilo vykompenzovať nič. Navyše pri meraní v uhloch je viditeľný jeho negatívny vplyv.
Membrána výrazne rezonuje v oblasti 16 khz, čo spôsobilo masívne navýšenie v tejto oblasti a je to prirodzene aj počuteľné.
Práve na niektorých fórach som zaznamenal negatívne ohlasy na reprodukciu výšok, meranie to samozrejme potvrdilo. Ešte v krátkosti. Výrobca to nezamýšľal zle, ale práve pri meraní v uhloch sú viditeľné deviácie a jednotlivé priebehy majú v tejto oblasti odlišný tvar.
Pri vysokotónovom meniči sa veľké úpravy spraviť nedali. S pridaným krytom magnetu je systém prakticky uzavretý a pridanie magnetu na zvýšenie citlivosti by bolo veľmi žiadané. Nakoniec som sa musel uspokojiť s kompromisom a zvolil som klasicky filter 24 dB/oktáva a výsekový v oblasti 16 kHz, na odstránenie navýšenia. Výšky získali jednoznačne realistickejší charakter.
Ešte pár slov k výslednému priebehu. Požiadavka bola čo najvyrovnanejší priebeh, pevný bas a solídne, ale razantné výšky. Myslím že sa podarilo.
Obe strany boli spokojné, napokon priložené merania a kontrolné počúvanie to potvrdzujú.
V záver chcem napísať ešte jedno zásadné. Na konci všetkého sú samozrejme uši, respektíve mozog a ten je určujúci. Pokiaľ sa Yamahy NS-777 niekomu pozdávali v pôvodnom stave je to samozrejme dobré. Zákazník ktorého som mal ja zdieľal názor, že buď predať, alebo prerobiť. Priklonil sa nakoniec k druhej variante. K sústavám ho viazal dizajn, názor manželky a ďalšie aspekty.