Canton Ergo 607

Po dlhšom období sa mi doma objavili sústavy od firmy Canton. Som rád a nielen preto, že firma patrí k tomu lepšiemu na trhu, ale aj z dôvodu ich zaujímavých konštrukčných riešení, ktoré sa mi páčia.

Na okraj čosi z histórie firmy.

Spoločnosť založili v októbri 1972 Hubert Milbers (manažment), Otfried Sandig (marketing, predaj), Wolfgang Seikritt (vývoj) a Günther Seitz (technológia). V tom istom roku sa objavil prvý regálový reproduktor série LE.

Jednu celkom zaujímavú sústavu sme tu už mali https://rfaudio.sk/canton-fonum-30/

Potom to už išlo pomerne jednoducho. Prvý prijímač, prvá stĺpová reprosústava, systém so subwooferom, vysokotónový menič z titánu, hliníkové membrány na stredobasy, keramicko-volfrámové/titánové membrány, DC filter, technológia Wave alebo double surround, čo je dvojitý záves stredových a basových meničov a v neposlednom rade veľmi pekne zvládnutá technológia výroby krycej mriežky, ktorá nemá prakticky žiadny vplyv na výslednú reprodukciu.

Čiže, Ergo 607 DC sú dva a pol pásmové stĺpové sústavy. Jej rozmery sú 215 x 950 x 285 mm. Hmotnosť jednej sústavy je 17,3 kg. Séria bola vyrábaná v rokoch 2005-2008. Základ sústavy tvoria dva 180 mm stredobasové meniče s hliníkovou membránou s eloxovaním a dvojitým závesom plus jeden výškový s horčíkovou membránou a priemerom 25 mm a krátkym zvukovodom.

Výrobca udáva frekvenčný rozsah 25 Hz až 40 kHz. Táto hodnota je značne nadhodnotená a merania ich korigujú, citlivosť 87,5 dB/1W/1m a deliace frekvencie 300 / 3,500 Hz. Ozvučnica je pekne spracovaná, predná stena má nástrek flock, povrchová úprava dýha a plechová krycia mriežka.

Čo sa týka našich sústav, zákazník sa sťažoval na nedostatok najnižších frekvencií respektíve na ich absenciu a naopak navýšenie vo vyšších frekvenciách. Subjektívne tento problém opísal, ako nedostatok „mäkkých“ basov.

Skutočne, po kontrolnom meraní sa objavilo v oblasti 220 Hz pomerne výrazné navýšenie, ktoré vytváralo práve efekt akýchsi razantných, avšak nedostatočne hlbokých tónov. Ďalšia sústava mala už výraznejší problém. Po odmeraní som zistil, že basový menič je prepólovaný a spôsobuje výrazné nulovanie nízkych frekvencií.

Tento problém som odstránil jednoducho, stačilo prehodiť póly kábla vedúceho k basovému meniču. Navýšenie bol už väčší. Pôvodne som mal v úmysle prerobiť celú výhybku, ale po zvážení kvality komponentov a serióznosti zapojenia som zvolil iba presne odladený sériový výsekový filter. Nebolo to vôbec tak jednoduché ako sa mohlo zdať, simuláciu som mohol použiť len obmedzene, nemal som zapojenie výhybky a čisto z plošného spoja nebolo zapojenie vôbec jasné.

Nakoniec sa podarilo, čiastočne simuláciou, čiastočne dodatočným doladením. Čo sa zmenilo vo výsledku je vidieť v priložených meraniach, ale aj kontrolných posluchom. Zvuk je vyrovnaný, analytický, stredy a výšky sú veľmi pekne prekreslené, basy presné, dynamické s krátkym dozvukom. Meranie potvrdilo, že filter negatívne neovplyvnil ani fázu, ani impedanciu.

Pár poznámok a postrehov na záver. Výsledok s predradeným filtrom sa podaril. Prečo nastalo konkrétne navýšenie sa môžem iba domnievať. Predpokladám že je to topológiou filtra. Výrobca pravdepodobne použil filter s vyššou strmosťou, čo síce spôsobí rýchlejší útlm, ale aj vyššie skreslenie a zvlnenie v užitočnom pásme.

Predpokladám že spolu s minimálnou impedanciou meniča, ktorá je najnižšia práve v oblasti 220Hz, nastal spomínaný problém. Celkovo ale musím konštruktérov pochváliť, na výhybke si dali záležať, komponenty majú náležitú kvalitu, zapojenie má logiku, použitý DC filter pracuje správne, pekne potlačí neduhy basreflexovej ozvučnice v oblasti mŕtveho módu a v neposlednom rade aj ochráni meniče a zvýši celkové zaťaženie.

Na záver už len obligátne meranie, ktoré ako vždy graficky dopĺňa obsah.

 

Canton Fonum 30

Musím sa priznať, že sa týmto drobným úpravám venujem veľmi rád. Častokrát stačí málo a v podstate skoro z nepoužiteľných sústav vzniknú veľmi solídne a dobre hrajúce debny, samozrejme v rámci toho čo dovoľuje konštrukcia ozvučnice, kvalita meničov a v neposlednom rade na to celé určený rozpočet.

Canton Ergo 30 boli iný prípad. Jeden menič nefungoval, po rozobratí sústavy
som zistil že je nenávratne zničený. Predpokladám následkom chybne fungujúcej výhybky, respektíve súčiastky v nej. Škoda, majiteľ nebol ochotný menič objednať, možnosť cez inzertné stánky tu bola, ale celé to skončilo len na mojej iniciatíve sústavy podrobiť zbežnému testu.

Len pre informáciu, sústavy sa vyrábali, podľa výrobného štítku toho času v Západnom Nemecku v rokoch 1984 až 1985 a stáli nejakých 600 DM, čo určite nebolo málo. Konštrukcia je špecifická. Malolitrážna trojpásmovka s kalotami na stredné aj vysoké frekvencie, použitý objem približne 12 litrov, sústava je uzavretá. Deliace frekvencie sú na 900 a 4500 Hz, udávaná citlivosť 87,5 dB, zaťažiteľnosť 50 VA, s impedanciou 8 ohm, pre informáciu rozmery meničov sú 180 mm, 28 mm a 20 mm.

Zvuk na objem sústavy a rok výroby hodnotím pomerne kladne. Neviem či by som pri tak malej sústave volil tri pásma, ale v tej dobe boli podobné sústavy bežnou praxou. To isté platí aj v rámci konfigurácie rozmiestnenia jednotlivých meničov. Horizontálne umiestnenie stredového a výškového meniča vôbec nie je ideálny a v dnešnej dobe ho zazrieme iba výnimočne.

Cez to všetky spomínané výčitky hodnotím zvuk ako príjemný, s mierne zvýraznenými vysokými tónmi a príjemnými a pomerne hlbokými mäkkými basmi.