Visaton NIMROD

K reproduktorom Visaton som v minulých rokoch pristupoval pomerne skepticky. Či to bolo ich veľmi širokým sortimentom, ktorý zahŕňal reproduktory nevalnej kvality, alebo jednoducho preto, že som si ich zaradil medzi firmy ako Monacor, ktoré síce boli prísľubom určitého pokroku na našom trhu s meničmi, ale po vyskúšaní niektorých modelov počiatočné nadšenie vystriedalo vytriezvenie.

Koniec koncov treba uznať, že Visaton ponúka aj skutočne kvalitné meniče, ktoré stoja za pozornosť a také sú použité aj v sústavách Nimrod.

Reprosústava  vychádza z koncepcie monitorov z BBC zo 70. rokov.  Trojpásmová konštrukcia, štrbinový basreflex, stredne veľký objem a vzhľad skôr policových reproduktorov.  Z tohto dôvodu sa odporúča aj podstavec, respektíve stojan, ktorý je tiež súčasťou technických výkresov.

Jednotlivé reproduktory sú rozhodne to lepšie od Visatonu.  Basový menič má priemer 200 mm.  Tým že má dvojité vinutie cievky, dá sa celkom príjemne nakonfigurovať  na konkrétny prípad. Disponuje pomerne vysokou poddajnosťou, čo sa následne prejavuje v možnosti prenosu veľmi nízkych frekvencií. Zároveň však silný pohon dosť výkonného magnetického systému zabezpečuje dostatočne rýchle reakcie a elimináciu doznievania.

Na stredné pásmo je použitý širokopásmový menič.  Má ľahkú papierovú membránu a fázový nadstavec, priemer 100 mm, silný pohon, nízko položenú rezonanciu, veľmi solídnu frekvenčnú charakteristiku a široký vyžarovací uhol.

Vysoké tóny reprodukuje textilná kalota vybavená vlnovodom, ktorý upravuje jej parametre po stránke akustického tlaku a uhlového vyžarovania.

Toľko technický opis a teraz k samotnému zvukovému problému.

V prvom rade neviem či to bol zámer, ale sústava mala skôr  temnejší prejav, s vystupujúcou preferenciou najvyšších tónov. Tie iba mierne zafarbili najvyššie tóny, avšak hlavná časť vysokých frekvencií zaostávala za zvyškom.

Ďalší problém bol slabšia priestorovosť a farba nástrojov. Vychádzam z toho, že oblasť 2 až 10 kHz bola nižšia oproti zvyšku zhruba o 3dB.  V tomto prípade nie je  problémom ani tak  intenzita, ako  šírka pásma.

Jediné,  čomu sa dalo málo čo vytknúť bolo najnižšie pásmo. Platí o ňom všetko čo som opísal vyššie, čiže dynamické a dostatočne hlboké.

Čo sa týka úpravy, nebudem ju detailne opisovať, iba napíšem, že dôležitá požiadavka bola minimálny zásah do pôvodnej výhybky. Túto požiadavku som splnil a okrem zmeny pár najlacnejších súčiastok čo boli rezistory a úprava jednej cievky, pridal som do výškovej sekcie výsekový paralelný filter.

Výsledný prednes sa po zmene výrazne vylepšil, frekvenčná charakteristika sa celkovo vyrovnala a zvuk prečistil. Zvýraznili sa detaily, objavili sa potlačené vysoké tóny.

Na záver  meranie, kde si môžete overiť textovú časť.